Skip to main content

Nieuws

• Centrum Ouders - Samen voor een beter juridisch systeem !

Topic: Alimentatie....wat is de bedoeling (Read 528 times) previous topic - next topic

Alimentatie....wat is de bedoeling
Hey,ik ben marco.Gescheiden en papa van twee jonge kinderen.Omdat ik altijd vroeg eruit moet is het voor mij onmogelijk om co-ouderschap te doen.Dus de kinderen zijn bij haar,ik ga ze twee keer per week van school afhalen en om het weekend zijn ze bij mij.
Ik moet 300€ per maand aan alimentatie betalen.Mijn ex woonde al snel samen met haar toyboy maar zijn adres staat nog bij zijn ouders.Ze int dus zogezegd als "alleenstaande mama" het hoge stempelgeld alsook verhoogd kindergeld.
Ik heb aan vele mensen al gevraagd voor wat de alimentatie dient,maar krijg van niemand een gepast antwoord.
Ze eten bv. een warme maaltijd even veel op een week als bij haar,het enige wat haar kosten zijn is het kopen van kleren en schoenen.
300€ van mij en meer dan 400€ aan kindergeld enkel en alleen voor kleren en schoenen,wat ook niet elke maand zal zijn natuurlijk.
Al de rest van de kosten moet ik zowiezo ook nog eens de helft van betalen,dus blijft mijn vraag.....waarvoor dient die 300€??En kan ik daar op de een of ander manier wat aan doen,ikzelf ben alleen,met een hypotheek + alimentatie + van kwaad naar erger nu ook nog eens in een faillissement verzeild geraakt dus (als werknemer wel te verstaan)
  • Last Edit: Oktober 03, 2017, 09:25:39 pm by Marco

Re: Alimentatie....wat is de bedoeling
Reply #1
Hey Marco,

Die vraag heb ik mezelf ook gesteld - het is idd veel - maar je moet ook rekening houden met huisvesting, vervoer, verwarming en elektriciteit enz...

De tabel die de gezinsbond en rechters hanteren vind men hier :

https://www.gezinsbond.be/Publicaties/Andere/Documents/Leeftijd.pdf

De bedragen daar vermeld worden verminderd met het kindergeld. Het overblijvende bedrag wordt verdeeld onder de ouders volgens art 203BW

Art. 203.[1 § 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
  § 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen.

Jammer genoeg geven advocaten - die zichzelf als eerste rechter zien - daar een eigenaardige draai aan. Kinderen die bij de kapitaalkrachtigste ouder wonen moeten hun levensstandaard kunnen behouden. Met het gevolg dat de minder begoede ouder moet opdraaien voor de levensstandaard van de meer begoede ouder....

M.
Ervaringsdeskundige echtscheiding. 12 jaar oorlog. meer dan 110 advocaten gecontacteerd.

Re: Alimentatie....wat is de bedoeling
Reply #2
Ja inderdaad,ze hebben nu een inkomen samen met haar toyboy een inkomen van rond de 3500€ en ik betaal nog de helft mee van alle andere dingen.Ik zelf moet al spartelend rondkomen met mijn loontje en heb ook een hypotheek,verwarming en noem maar op.
Ze verdienen aan mijn kinderen,want zeg nu zelf...300€ en meer dan 450€ is 750€ alleen voor de kinderen? Daar komen ze meer dan ruim mee toe om de boterhammetjes voor school en af en toe eens wat kleren of schoenen.Wraakroepend is het gewoon.